Gold Clock

Thursday, October 22, 2009

Bagaimana hidup bergaul dengan Tuhan

Sunday, September 13, 2009
Mengapa Berdoa?
Mazmur 34: 9

Sumber: Ketik sini


Kecaplah dan lihatlah, betapa baiknya TUHAN itu!
Berbahagialah orang yang berlindung pada-Nya!
MENGAPAKAH KITA BERDOA?

Kita berdoa sebab Tuhan Yesus telah menyuruh kita untuk berdoa (Lukas 18: 1; Matius 26:41).

Dengan berdoa kita meletakkan 'sifat kedagingan kita/kecenderungan berbuat dosa' di bawah penguasaan Roh Kudus.

Kita berdoa kerana melaluinya kita dapat bercakap-cakap dengan Tuhan dan mencurahkan isi hati kita kepada-Nya (Mazmur 62:9; Mazmur 16:11).

Kita dapat hilangkan tekanan/stress dan bebanan..

Kita berdoa sebab dengannya kita dapat berserah 100% kepada kehendak Tuhan (Matius 6:10; Matius 26: 39, 42)

Berdoa bukan memaksa atau mengancam Tuhan untuk melaksanakan kehendak kita. Berdoa adalah meletakkan diri kita di dalam kehendak-Nya. Janganlah sampai mengancam Tuhan anda akan berkahwin dengan pasangan dari agama lain semata-mata kerana keinginan anda untuk dijodohkan dengan si-dia tidak dikabulkan-Nya. Tuhan tahu apa yang Dia perbuat. Percaya saja. masih ramai lagi orang boleh menjadi jodoh...

Kita berdoa sebab dengan tindakan itu kita menyelaraskan sudut pandangan kita dengan sudut pandangan Tuhan (Mazmur 73: 17, Matius 26:41)

Dalam pandangannya sendiri pemazmur hampir berputus asa dan menganggap mengikut dan melayani Tuhan sebagai suatu yang dia-sia. Tetapi apabila dia "masuk ke dalam tempat kudus" (berdoa) dia mendapat sudut pandangan Allah, iaitu sudut pandangan kekekalan. Oleh sebab itu dia kembali dikuatkan. Kalau melihat keadaan dunia sekarang dari sudut pandangan manusia yang terbatas kita boleh jadi gila dibuatnya... Tetapi bila kita berdoa kita dapat melihat kesudah orang-orang yang tidak mengenal Tuhan..

Kita berdoa sebab dengan berdoa kita mendapat apa yang kita perlukan iaitu jawaban, pimpinan dan pertolongan (Matius 7:7; Yeremia 33:3; Ibrani 4:14-16)

Tuhan akan memberi jalan keluar daripada kebuntuan yang dihadapi. Contoh, bila berhadapan dengan bakal bapa mertua di Miri suatu ketika dulu. Rancangan bersiri "Little House On The Prairie" sangat membantu.

Kita berdoa sebab dengan berdoa kita dapat hidup bergaul dengan Allah (1 Korintus 14:18-19)

Paulus berdoa dalam bahasa Roh sewaktu dia bersendirian dan itu satu cara untuk bergaul dengan Tuhan. Ingat Henokh (Kejadian 5:24). alkitab berkata bukan semua mendapat bahasa Roh tetapi semua orang boleh berdoa. berdoalah di mana saja dan bila saja. Doa tidak terbatas dalam jam berdoa yang ditentukan gereja sekali seminggu selama sejam setengah!

Kita berdoa sebab dengan berdoa kita dapat mengerti Firman Tuhan dan panggilan Tuhan (Mazmur 119: 18; Efesus 1: 16-20)

Saya ambil doa Efesus 1: 16-20 dan jadikan doa peribadi . Saya mendoakan doa ini apabila saya berhadapan dengan kemusykilan mengerti Firman Tuhan. Itu saya lakukan dalam tahun 1983 setahun sebelum menerima Tuhan secara peribadi dalam bilik.

Kita berdoa sebab dengan berdoa kita mendapat kekuatan dan keberanian baru dalam kuasa Roh Kudus (Yesaya 40:31; Kisah 4:23-31;Lukas 11: 13)

Tuhan tidak pernah gagal memberi penyegaran dan kekuatan baru setiap kali kita datang kepada-Nya.

Kita berdoa sebab doa merupakan nafas rohani dan kunci untuk mengalami kasih dan kuasa mukjizat Allah (1 Yohanes 1: 9; Lukas 11: 13; Yohanes 7: 38)

Menghembus nafas secara rohani adalah mengakui dosa (1 Yohanes 1: 9), dan menarik nafas secara rohani adalah meminta kepenuhan, penyucian dan kekuatan Roh Kudus (Lukas 11: 13).

Sewaktu susah doa akan membawa pengalaman kuasa mukjizat. Dia akan beri jalan keluar dalam keadaan yang buntu. Contoh sewaktu membuat video editting masalah BLACKOUT PROTECTOR di atasi hanya dengan mendengar danmentaati suara Tuhan yang didengar ketika berdoa.

Kita berdoa sebab Yesus sendiri pun berdoa (Markus 1: 35).

Kalau Yesus pentingkan doa, kenapa pula kita tidak? Pagi-pagi benar Yesus pergi ke tempat sunyi untuk berdoa. Tetapi kita pagi-pagi benar sudah di depan... Facebook? Oopps! Tapi di sana ada juga applikasi selipan Alkitab yang boleh dijadikan renungan...

Bagaimana dengan kita?

Ada orang-orang yang berkata "Buat apa berdoa? Bukankah Tuhan sudah tahu sebelum kita ucap apa-apa? Baca tu sama dalam Mazmur 139!" atau "Betulkah ada Tuhan yang mendengar doa kita ni? Mana Tuhan? Saya tak nampak pun?". Orang yang berpandangan seperti itu belum mengenal Tuhan dan tidak mempunyai hubungan dengan Tuhan secara peribadi.

Tuhan Allah memang maha tahu (Mazmur 139). Tetapi Dia mahu kita datang dan bercakap-cakap dengan Dia sebab Dia telah menciptakan kita untuk tujuan bersekutu@ fellowship!

Sebagai bapa, ada empat kata-kata yang saya sedap dengar diucap oleh anak-anak kepada saya:

Thank you.
Sorry.
Bapa hebat. Bapa pandai yang begini yang begitu...atau bagus oo yang bapa buat tadi...
Bapa, ada saya mahu cakap/tanya sesuatu....
Saya suka dengar yang begitu! Apalagi Bapa yang di syurga apabila kita datang untuk bercakap-cakap dan bersekutu dengan Dia! Fellowship, bersekutu, bergaul!

Kesaksian

Saya mula berdoa sejak berumur 6 tahun setelah diajar ibu saya. Doa pertama yang saya ingat adalah doa ingin mengenal Tuhan dengan lebih dekat. Kemudian saya bersungguh-sungguh mencari jalan Tuhan di antara jalan Kristus dengan Muhammad sewaktu Tingkatan 1. Dalam tahun 1984 Kristus menyelematkan saya apabila saya menerima Dia menjadi Tuhan dan Penyelamat saya secara peribadi. Kesaksian ini ada dalam posting dalam blog ini yang terdahulu. Sekiranya ada di antara pembaca yang sedang berada di persimpangan iman seperti yang pernah saya alami dahulu, maka pilihlah Kristus dan Dia tidak akan pernah mengecewakan anda!

Mazmur 34: 9

Kecaplah dan lihatlah, betapa baiknya TUHAN itu! Berbahagialah orang yang berlindung pada-Nya!

Ya kecaplah sendiri!!

No comments:

Post a Comment